چک کردن روغن موتور

تعمیر و نگهداری ماشین اینجا یاد بگیر

چک کردن روغن موتور

۱ بازديد
در این مطلب قصد داریم نحوه چک کردن روغن موتور (تست) و آموزش چک کردن روغن موتور خودرو توسط گیج روغن را با هم بررسی کنیم. روغن موتور یک روانکار ضروری است که از سال های گذشته در خودرو ها استفاده می شود. و زمان تعویض آن بسیار مهم است. همچنین زمان بازدید روغن ضروری است تا صدمات سنگینی به خودرو و پیشرانه وارد نشود. علائم خرابی روانکار به چند بخش تقسیم می شود که در ادامه بررسی خواهیم کرد.



در این مطلب قصد داریم نحوه چک کردن روغن موتور (تست) و آموزش چک کردن روغن موتور خودرو توسط گیج روغن را با هم بررسی کنیم. روغن موتور یک روانکار ضروری است که از سال های گذشته در خودرو ها استفاده می شود. و زمان تعویض آن بسیار مهم است. همچنین زمان بازدید روغن ضروری است تا صدمات سنگینی به خودرو و پیشرانه وارد نشود. علائم خرابی روانکار به چند بخش تقسیم می شود که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

روغن موتور در درجه اول برای روانکاری موتور خودرو و اجزای آن از جمله سوپاپ ها و سیلندر استفاده می شود. علاوه بر روانکاری در کاهش خوردگی و ساییدگی قطعات نیز مؤثر است. کیفیت روغن در موتور اتومبیل بسیار مهم است. هرچه کیفیت روغن خودرو بالاتر باشد توان و قدرت موتور بیشتر خواهد بود. اما چک کردن روغن خودرو در همه حال ضروری است. در مقابل میزان خرابی موتور اتومبیل نیز کمتر خواهد شد. به این ترتیب می توان گفت بازبینی روغن موتور در دوره های مختلف ضروری است و روغن موتور یک روانکار مهم در خودرو محسوب می شود. در ادامه به نحوه چک کردن روغن موتور و نشانه های تعویض روغن موتور مروری خواهیم داشت.
دلیل چک کردن روغن موتور

روغن موتور قطعات متحرک داخلی پیشرانه را به طور مرتب، در حین کار، روغنکاری می کند. این کار باعث می شود تا از افزایش بیش از حد دمای موتور جلوگیری شود. در همین حال سیلندر موتور و سوپاپ ها با روغن موتور روانکاری می شوند تا از سایش در امان بمانند. علاوه بر این روغن می تواند تمامی قطعات موتور را از رسوب و آلودگی پاکسازی کند. به همین دلایل چک کردن روغن موتور در هر ۱۰۰۰ کیلومتر توصیه می شود تا در صورت کاهش یا خرابی آن سریعا اقدام شود.

بازبینی و چک کردن روغن موتور کار دشواری نیست و در چند دقیقه می توان سلامت آن را بررسی کرد.
نحوه چک کردن روغن موتور

آموزش چک کردن روغن موتور در خودرو ها متفاوت است. در خودرو های جدید و مدرن توسط یک نشانگر یا چراغ LED بر روی صفحه داخل اتاق خودرو، می توان از وضعیت و میزان روغن موتور با خبر شد. اما در خودرو های تولید داخل و کمی قدیمی تر باید وضعیت روغن موتور بیرون از خودرو و از طریق گیج بازدید روغن موتور انجام شود.

ابتدا اتومبیل را بر روی یک سطح صاف و بدون شیب پارک کنید و حداقل پنج دقیقه صبر کنید تا روغن موتور برای چک کردن توسط گیج در کارتل روغن جمع شود. کاپوت خودرو را بالا بزنید و گیج روغن را بیرون بکشید. جای قرار گرفتن گیج روغن موتور در خودرو ها با یکدیگر متفاوت است. اما پیدا کردن آن کار دشواری نیست.
نحوه چک کردن علامت گیج روغن موتور

با بیرون کشیدن گیج روغن موتور برای چک کردن علامت هایی را بروی میله آن مشاهده خواهید کرد. این علامت ها مقدار روغن در داخل کارتل را به شما نشان می دهند. حروف در همه گیج های روغن یکی نیست و ممکن است در خودرو شما با مقدار گفته شده در این مطلب متفاوت باشد. اما معمولا برای همه قابل درک است و به معلومات بالا نیاز ندارد.

حرف L به معدنی کلمه Low می باشد که نشان دهنده کم شدن روغن موتور در خودرو است.

حرف H به معنی High نشان می دهد که روغن زیادی در خودرو وجود دارد.

ایده آل ترین حالت این است که سطح روغن بین این دو حرف را نشان دهد.

در برخی از گیج های روغن موتور حروف MIN و MAX یا L و F نیز مشاهده می شود. حرف F مخفف کلمه Full است.
روغن موتور را چک کردم اما خودرو روغن کم کرده است!

اگر پس از مطالعه نحوه چک کردن روغن موتور متوجه شدید خودروی شما روغن کم کرده است، نسبت به تهیه و خرید روغن موتور مناسب برای خودرو و اضافه کردن آن اقدام نمایید. همچنین در اسرع وقت به یک مکانیک مراجعه کنید تا دلیل کم شدن روغن موتور مشخص شود. در صورت کم شدن یا فرسوده شدن روغن موتور ، اتومبیل شما در معرض خطرات بزرگی قرار خواهد گرفت.
امداد خودرو کوزه کنان

چک کردن روغن موتور
تشخیص زمان تعویض روغن موتور

رنگ روغن موتور قبل از استفاده معمولا به رنگ زرد عسلی و شفاف است. با استفاده روغن این رنگ به تدریج به قهوه ای تغییر می کند و در صورتی که پس از چک کردن و بازدید روغن موتور رنگ روغن موتور بیش از حد تیره شده باشد، نشان از کثیفی بیش از حد آن است.

توجه: اگر در هنگام چک کردن روغن موتور متوجه شدید رنگ آن به سفید تمایل دارد و از حالت عادی خارج شده، سریعا اتومبیل را به یک مرکز تعمیراتی انتقال دهید. اگر این اتفاق افتاده باشد متاسفانه باید بگوییم آب و ضدیخ به محفظه روغن موتور راه پیدا کرده و به اصطلاح خودرو آب روغن قاطی کرده است.
خرید روغن موتور مرحله نهایی چک کردن

اگر قصد خرید و تعویض روغن موتور دارید می توانید محصول مورد نظر خود را از فروشگاه روغن مارکت تهیه بفرمایید. روغن مارکت یک مرکز معتبر در زمینه فروش روانکار های موتوری و صنعتی است و به عنوان نمایندگی برای خرید و قیمت روغن موتور بهران ، ایرانول ، سپاهان و نفت پارس یک مرجع معتبر است. برای اطلاع از موجودی و قیمت روغن موتور با ما تماس بگیرید. برای مشاهده راه های ارتباطی به صفحه تماس با روغن مارکت مراجعه نمایید.
منبع:  فروشگاه روغن مارکت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.